ROZGRYWKI W GRY PLANSZOWE W JABŁONCE

Treść
Dnia 10 kwietnia 2025 w CKiW OHP w Szczawnicy – Jabłonce w ramach wolnego czasu, odbyły się rozgrywki w gry planszowe. W rozgrywkach zaangażowali się uczestnicy koła gier logicznych „szach” – przygotowano listy, miejsce w pokoju socjalnym oraz stoliki do rozgrywek.
Dzisiaj na warsztat wzięliśmy trzy gry planszowe: chińczyk, monopoly oraz remik liczbowy. Gra chińczyk ma bogatą historię, bazuje na starej hinduskiej gry planszowej pachisi, która jest grywana w Indiach do dzisiaj. Na przełomie 1907/1908 roku Josef Friedrich Schmidt znacznie uprościł grę pachisi, tworząc grę chińczyk znaną do dziś we współczesnej postaci. Począwszy od pierwszego wydania po dziś sprzedano jej ponad 70 milionów. Druga Gra w którą podopieczni grali to: monopoly mega - jest rozwinięciem znanej gry monopoly. Zasady są dość proste a cel jeden - budowa i handel nieruchomościami oraz eliminacja przeciwników doprowadzając ich do bankructwa. Historia gry jest dość odległa bo sięga 1935 roku. Gra bazuje na opracowanej w 1903 roku grze zatytułowanej The Landlords Game, która miała charakter dydaktyczny – ukazywała niekorzystny wpływ podążania do uzyskania monopolu, kosztem innych graczy doprowadzając ich do bankructwa. W 1932 gra została zmodyfikowana i nadano jej nazwę monopoly. Trzy lata później twórca sprzedał prawa autorskie spółce Parker Brothers, w tym samym czasie opracowano szatę graficzną, która w dużym stopniu nie została zmieniona aż do dnia dzisiejszego. Imponująca jest ilość sprzedanych egzemplarzy, bo sięga aż 300 milionów, pod tym względem ustępuje tylko szachom, warcabom i tryktrakowi. Z kolei remik liczbowy to gra popularna na całym świecie, polegającą na układaniu ciągu 3 cyfr. W grze karty zostały zastąpione przez ponumerowane tabliczki. Ciągi liczb układane są aż do cyfry 17,
a gracze operują także kostkami „Jokerami”, które mogą zastąpić dowolną cyfrę. Uczestnicy zabawy, zgodnie z regułami gry, starają się pozbyć jak najszybciej swoich tabliczek. Kto zastosuje najlepszą strategię i będzie miał trochę szczęścia, zostanie zwycięzcą.
Tego typu inicjatywy mają zachęcić młodzież do spędzania czasu w bardziej ambitny sposób niż zwykłego czasami biernego przeglądania komputera, tableta czy telefonu komórkowego. Gry planszowe pozwalają rozwijać wyobraźnie, zwiększają zdolności poznawcze i zdolność planowania, pobudzają kreatywność. Rozgrywki grupowe zwiększają też umiejętności psychospołeczne, uczą gry far play oraz świetnie integrują ze sobą młodzież.