Przejdź do treści
2
3
4
Przejdź do stopki

Akredytacja

Treść

W Centrum Kształcenia i Wychowania OHP w Szczawnicy-Jabłonce został zrealizowany akredytowany projekt międzynarodowej wymiany młodzieży w  terminie 9-15 maja 2024 roku. W wymianie uczestniczyła młodzież z Polski i Litwy.

Działania projektu obejmowały metody uczenia się pozaformalnego, tj. gry terenowe, zajęcia integracyjne, animacje językowe, zajęcia artystyczne, warsztaty i żywe lekcje historii. Podczas warsztatów "Poznajmy się zawodowo", "Dlaczego kształcę się w wybranym zawodzie", „Zobaczyć siebie w 10 letniej perspektywie” młodzież prezentowała nabyte umiejętności, dzieliła się opiniami i doświadczeniami związanymi z nauką w wybranych zawodach. Analiza rozwoju technologicznego zawodów tj. kucharz, fryzjer, cukiernik czy mechanik samochodowy zainspirowała młodzież do myślenia o przyszłości w kontekście wyboru ścieżki kariery i możliwości wejścia na europejski rynek pracy. Warsztaty terenowe w piekarni „Polański” w Zubrzycy Górnej oraz Stacji Kontroli Pojazdów PALMAR w Jabłonce pozwoliły młodym ludziom na weryfikację znalezionych w mediach informacji na temat w/w przedsiębiorstw poprzez namacalne sprawdzenie faktów. Wywiady z właścicielami pozwoliły na zrozumienie ich doświadczeń zawodowych, możliwości i motywacji, umożliwiły poznanie tajników kreowania wizerunku firm w mediach społecznościowych. W piekarni „Polański” młodzież miała możliwość porównania tradycyjnej linii produkcyjnej z nowoczesną.

Żywe lekcje historii: gra terenowa w Krakowie pn. "Odkryjmy zawody wielkiego miasta”, poszukiwania zawodów istniejących wczoraj i dziś, ich transformacja i europeizacja; warsztaty w Skansenie w Zubrzycy Górnej poznanie życia przodków Górnej Orawy, wspólne pieczenie chleba metodą tradycyjną. Działania miały na celu rozwijanie zainteresowań transformacją życia codziennego i zawodowego na przestrzeni dziejów oraz poszukiwania odpowiedzi na pytanie: jak cyfryzacja i nowoczesne technologie wpływają na życie codzienne i sposób wykonywania wybranych zawodów.

Warsztaty ekologiczne: Spływ Dunajcem – zapoznanie z pracą flisaków, zasady pracy w zgodzie z naturą - najbardziej ekologiczny zawód świata?; życie w Bacówce - warsztaty robienia oscypków, ekologia na co dzień; warsztaty „Ewolucja pszczelarstwa” – poznanie tajników pracy pszczelarza. Poprzez realizację powyższych działań młodzi ludzie poszukiwali rozwiązań korzystnych dla środowiska naturalnego, zdobywali informacje o zawodach ekologicznych, klimacie, życiu codziennym i zawodowym mieszkańców oraz poznawali możliwości regionu z punktu widzenia potrzeb zawodowych. Zrozumieli związek pomiędzy zmianami zachodzącymi w środowisku naturalnym a działalnością człowieka.

Na zajęciach z lokalnymi artystami - florystyka, malowanie na szkle, garncarstwo czy filcowanie wełny na mokro młodzież zapoznała się z tradycyjnym rękodziełem, dzięki czemu wzrosło wśród uczestników zainteresowanie tradycyjnym wzornictwem i rzemiosłem. Młodzi ludzie poznali pracę z wykorzystaniem ekologicznych metod i materiałów. Wzmocnili twórcze i kreatywne podejście do otaczającej rzeczywistości. Realizacja warsztatów wpłynęła pozytywnie na promowanie współpracy w społeczności lokalnej.

Podczas realizacji projektu młodzież uczestniczyła w procesie zbierania informacji do finalnego działania pn. „Moje idealne CV”, którego efektem końcowym było stworzenie CV w sposób tradycyjny i cyfrowy. Tworząc cyfrowe CV młodzież zapoznała się z możliwościami platformy europass.europa.eu, dzięki której istnieje możliwość zaistnienia na europejskim rynku pracy.

Projekt przyczynił się do poszerzenia kompetencji cyfrowych, znajomości języków obcych, doskonalenia umiejętności pracy w zespole, współpracy i wzajemnego zrozumienia. Dzięki podjętym działaniom młodzi ludzie lepiej zrozumieli otaczającą ich rzeczywistość, co zwiększyło ich poczucie odpowiedzialności za przyszłość. Wzrosła ich niezależność i kreatywność, twórcze i bardziej krytyczne myślenie. Zyskali umiejętność organizacji własnego procesu uczenia się, efektywnego zarządzania czasem i planowania ścieżki kariery. Młodzież zdobyła cenne doświadczenie i wiedzę dotyczącą możliwości rozwoju zawodowego, promowania obywatelstwa i współpracy w społeczności lokalnej. Różnorodność zajęć wpłynęła na rozwój kreatywności oraz współpracy międzynarodowej młodych ludzi, stworzyła szansę na bezpośrednią wymianę doświadczeń, współpracę i zaangażowanie się w działalność obywatelską w kontekście lokalnym, krajowym i europejskim. Poprzez kontakt z inną kulturą poznali zasady postępowania i ogólnie przyjęte normy obowiązujące w różnych społeczeństwach i środowiskach. Wykorzystując metody edukacji pozaformalnej i nieformalnej młodzież promowała dialog międzykulturowy, różnorodność, tolerancję i szacunek dla odmienności. Wzmocnili swoje podejście do wspierania zrównoważonego środowiska i związanego z nim postępu naukowo-technologicznego. Do osiągnięcia celów akredytacji przyczyniły się wszystkie w/w działania.

„Poznajmy się zawodowo” Rozpoczęcie wymiany polsko-litewskiej

"Poznajmy się zawodowo" Drugi dzień wymiany

"Poznajmy się zawodowo" Trzeci dzień wymiany

"Poznajmy się zawodowo" Kolejny dzień wymiany

"Poznajmy się zawodowo" Piąty dzień

"Poznajmy się zawodowo" Kolejny dzień wymiany

Warsztaty "Tworzymy CV Europass"

146999