Akredytacja
Treść
W Centrum Kształcenia i Wychowania OHP w Szczawnicy-Jabłonce został zrealizowany akredytowany projekt międzynarodowej wymiany młodzieży w terminie 9-15 maja 2024 roku. W wymianie uczestniczyła młodzież z Polski i Litwy.
Działania projektu obejmowały metody uczenia się pozaformalnego, tj. gry terenowe, zajęcia integracyjne, animacje językowe, zajęcia artystyczne, warsztaty i żywe lekcje historii. Podczas warsztatów "Poznajmy się zawodowo", "Dlaczego kształcę się w wybranym zawodzie", „Zobaczyć siebie w 10 letniej perspektywie” młodzież prezentowała nabyte umiejętności, dzieliła się opiniami i doświadczeniami związanymi z nauką w wybranych zawodach. Analiza rozwoju technologicznego zawodów tj. kucharz, fryzjer, cukiernik czy mechanik samochodowy zainspirowała młodzież do myślenia o przyszłości w kontekście wyboru ścieżki kariery i możliwości wejścia na europejski rynek pracy. Warsztaty terenowe w piekarni „Polański” w Zubrzycy Górnej oraz Stacji Kontroli Pojazdów PALMAR w Jabłonce pozwoliły młodym ludziom na weryfikację znalezionych w mediach informacji na temat w/w przedsiębiorstw poprzez namacalne sprawdzenie faktów. Wywiady z właścicielami pozwoliły na zrozumienie ich doświadczeń zawodowych, możliwości i motywacji, umożliwiły poznanie tajników kreowania wizerunku firm w mediach społecznościowych. W piekarni „Polański” młodzież miała możliwość porównania tradycyjnej linii produkcyjnej z nowoczesną.
Żywe lekcje historii: gra terenowa w Krakowie pn. "Odkryjmy zawody wielkiego miasta”, poszukiwania zawodów istniejących wczoraj i dziś, ich transformacja i europeizacja; warsztaty w Skansenie w Zubrzycy Górnej poznanie życia przodków Górnej Orawy, wspólne pieczenie chleba metodą tradycyjną. Działania miały na celu rozwijanie zainteresowań transformacją życia codziennego i zawodowego na przestrzeni dziejów oraz poszukiwania odpowiedzi na pytanie: jak cyfryzacja i nowoczesne technologie wpływają na życie codzienne i sposób wykonywania wybranych zawodów.
Warsztaty ekologiczne: Spływ Dunajcem – zapoznanie z pracą flisaków, zasady pracy w zgodzie z naturą - najbardziej ekologiczny zawód świata?; życie w Bacówce - warsztaty robienia oscypków, ekologia na co dzień; warsztaty „Ewolucja pszczelarstwa” – poznanie tajników pracy pszczelarza. Poprzez realizację powyższych działań młodzi ludzie poszukiwali rozwiązań korzystnych dla środowiska naturalnego, zdobywali informacje o zawodach ekologicznych, klimacie, życiu codziennym i zawodowym mieszkańców oraz poznawali możliwości regionu z punktu widzenia potrzeb zawodowych. Zrozumieli związek pomiędzy zmianami zachodzącymi w środowisku naturalnym a działalnością człowieka.
Na zajęciach z lokalnymi artystami - florystyka, malowanie na szkle, garncarstwo czy filcowanie wełny na mokro młodzież zapoznała się z tradycyjnym rękodziełem, dzięki czemu wzrosło wśród uczestników zainteresowanie tradycyjnym wzornictwem i rzemiosłem. Młodzi ludzie poznali pracę z wykorzystaniem ekologicznych metod i materiałów. Wzmocnili twórcze i kreatywne podejście do otaczającej rzeczywistości. Realizacja warsztatów wpłynęła pozytywnie na promowanie współpracy w społeczności lokalnej.
Podczas realizacji projektu młodzież uczestniczyła w procesie zbierania informacji do finalnego działania pn. „Moje idealne CV”, którego efektem końcowym było stworzenie CV w sposób tradycyjny i cyfrowy. Tworząc cyfrowe CV młodzież zapoznała się z możliwościami platformy europass.europa.eu, dzięki której istnieje możliwość zaistnienia na europejskim rynku pracy.
Projekt przyczynił się do poszerzenia kompetencji cyfrowych, znajomości języków obcych, doskonalenia umiejętności pracy w zespole, współpracy i wzajemnego zrozumienia. Dzięki podjętym działaniom młodzi ludzie lepiej zrozumieli otaczającą ich rzeczywistość, co zwiększyło ich poczucie odpowiedzialności za przyszłość. Wzrosła ich niezależność i kreatywność, twórcze i bardziej krytyczne myślenie. Zyskali umiejętność organizacji własnego procesu uczenia się, efektywnego zarządzania czasem i planowania ścieżki kariery. Młodzież zdobyła cenne doświadczenie i wiedzę dotyczącą możliwości rozwoju zawodowego, promowania obywatelstwa i współpracy w społeczności lokalnej. Różnorodność zajęć wpłynęła na rozwój kreatywności oraz współpracy międzynarodowej młodych ludzi, stworzyła szansę na bezpośrednią wymianę doświadczeń, współpracę i zaangażowanie się w działalność obywatelską w kontekście lokalnym, krajowym i europejskim. Poprzez kontakt z inną kulturą poznali zasady postępowania i ogólnie przyjęte normy obowiązujące w różnych społeczeństwach i środowiskach. Wykorzystując metody edukacji pozaformalnej i nieformalnej młodzież promowała dialog międzykulturowy, różnorodność, tolerancję i szacunek dla odmienności. Wzmocnili swoje podejście do wspierania zrównoważonego środowiska i związanego z nim postępu naukowo-technologicznego. Do osiągnięcia celów akredytacji przyczyniły się wszystkie w/w działania.