GRY PLANSZOWE
Treść
Wczoraj tj. 18 września 2024 roku w CKiW OHP w Szczawnicy-Jabłonce, w ramach wolnego czasu, odbyły się rozgrywki w gry planszowe. W wydarzeniu uczestniczyli członkowie koła gier logicznych „Szach”. Zorganizowano listy uczestników, przygotowano pokój socjalny oraz stoliki do rozgrywek.
Tym razem na warsztat wzięliśmy trzy gry planszowe: warcaby, chińczyka oraz domino. Warcaby, które mają swoje korzenie w starożytnym Egipcie, gdzie około 3000 lat p.n.e. grano w podobną grę zwaną „senet”. Niestety, pomimo licznych badań archeologicznych, pełnych zasad tej gry nie udało się odtworzyć. Współczesna forma warcabów, mimo wielu odmian, powstała w XII wieku, prawdopodobnie we Francji lub Hiszpanii. Odmiana uważana za dyscyplinę sportową to warcaby polskie, nazywane również międzynarodowymi. Gra ta rozgrywana jest na planszy 10x10 o stu polach, z wykorzystaniem 20 pionków dla każdego zawodnika. Z powodu braku warcabnicy, rozegraliśmy klasyczne warcaby na planszy szachowej o wymiarach 8x8, z 12 pionkami na gracza.
Gra chińczyk również ma bogatą historię. Bazuje na starej hinduskiej grze pachisi, która do dziś cieszy się popularnością w Indiach. Na przełomie 1907/1908 roku Josef Friedrich Schmidt uprościł zasady pachisi, tworząc znaną dziś grę chińczyk. Od pierwszego wydania sprzedano ponad 70 milionów egzemplarzy tej gry.
Z kolei domino narodziło się w Chinach w XII wieku, za panowania dynastii Song (960–1279). Do Europy kamienie domina przywiózł wenecki podróżnik Marco Polo pod koniec XIII wieku, a gra rozpowszechniła się na kontynencie w XVIII stuleciu.
Takie inicjatywy mają na celu zachęcenie młodzieży do spędzania czasu w sposób bardziej ambitny niż bierne przeglądanie komputera, tabletu czy telefonu. Gry planszowe rozwijają wyobraźnię, zwiększają zdolności poznawcze i planowania oraz pobudzają kreatywność. Rozgrywki grupowe z kolei sprzyjają rozwijaniu umiejętności psychospołecznych, uczą fair play i znakomicie integrują młodzież.